I en ny rapport från Sveriges Konsumenter har vi fått insyn i de produkter som har fått flest klagomål från konsumenterna under 2024. Denna lista belyser de problem som många har stött på och fungerar som en vägledning för både köpare och tillverkare. Här är en sammanställning av de mest omtalade produkterna.
Topp 10 klagomålsprodukter
Köpen vi klagade på mest 2024:
- Fordon, 21,5 % (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)
- Boende, 16 % (hantverkstjänster dominerar stort)
- Telekom, 9 %, (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)
- Hem och hushåll, 8 % (möbler, vitvaror och hushållsapparater)
- Kläder, skor och accessoarer, 5 %, (kläder står för mer än hälften av ärendena)
- Fritid och hobby, 5 % (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)
- Hemelektronik, 4,5 % (dator, ljud, bild, telefon)
- Energi och värme, 4 %
- Resa, 4 %
- Hälsa och skönhet, 3,5 % (hälsokost dominerar stort)
Köpen vi klagade minst på 2024:
Hotell, restaurang och livsmedel
Alkohol och tobak
Personlig skyddsutrustning
Denna lista visar tydligt att det finns en oro bland konsumenterna när det kommer till produktens kvalitet och funktionalitet.
Lägg till kommentar